La visió de Jaume Graells sobre el projecte EduCAT 1×1

 

El recentment estrenat Ara.cat, diari digital en català, ens porta avui una entrevista a Jaume Graells, director general d’Educació Bàsica i Batxillerat. Després d’un paràgraf d’introducció que sembla calcat de les opinions de PIRATA.CAT sobre aquest tema, l’entrevista es dispara sobre el projecte, millor dit, sobre l’estrepitós fracàs del projecte EduCAT 1×1, que, en principi, hauria de digitalitzar les aules a base de proporcionar un ultraportàtil a cada alumne de secundària (i de primària, en una segona fase).

El director general, que admet que hi ha hagut i que encara hi ha problemes de connexió a Internet (els continguts digitals per a la classe no es troben a l’ordinador de l’alumne, sinó a la xarxa), afirma que aquest curs tot funciona molt millor que l’anterior; dissortadament, això és difícil de comprovar, ja que les dades d’enguany no són públiques.

Admet, quan se li pregunta sobre l’adjudicació de la connexió a Telefónica en monopoli, que no entén de tecnologia, sinó d’educació, però que el tema dels proveïdors de connexió podria canviar en el futur. Suposo que es refereix a que, amb el canvi de govern, tot pot canviar, inclosa la continuïtat del projecte (el que donaria una alegria a la major part dels nostres docents).

La caiguda lliure del senyor Graells comença quan afirma que el projecte 1×1 «no ve a eliminar altres formats», la qual cosa és totalment falsa: si els professors opten per impartir tal o qual matèria amb el material digital d’aquest projecte, els llibres de text desapareixen de l’aula (com a molt, el material digital és complementat amb quaderns d’exercicis, però no en tots els casos). Quan fa referència al pla B (què fer quan la xarxa falla?) no explicita que aquest consisteix en fotocòpies (per cert, encara estan, estem, pagant el cànon per aquest concepte, senyor Graells? sí? després de la sentència del Tribunal Europeu de Justícia, aconseguida per l’advocat Josep Jover, encara estan, estem, pagant un cànon que ha estat declarat il·legal? ntx, ntx, ntx… llàstima de diners llençats a les escombraries, i tan bé com anirien per reduir el preu de l’ordinador que paguen les famílies).

Continua caient quan reconeix (no nega) que molts llibres de text digitals són simples documents PDF (format dissenyat per garantir que, en imprimir un document, no se’n modifica l’aspecte i que no té cap mena d’interacció amb l’usuari). Es despenya quan afirma que emprant només programari lliure no s’hauria garantit el funcionament dels ordinadors (recordem que, unes línies més amunt, el senyor Graells havia admès que no sap de tecnologia, no ens ha d’estranyar que ho torni a demostrar; ara, a més a més, sabem que tampoc no sap res d’economia, perquè no s’ha molestat en calcular la quantitat d’euros que s’haurien, ens hauríem, pogut estalviar en llicències, diners que haurien servit per rebaixar encara més el cost dels ordinadors que han de pagar les famílies); i, de pas, deixa com un drap l’equip que porta anys treballant en el desenvolupament de la Linkat (del Departament d’Educació, el mateix a què pertany el senyor Graells).

Continua caient, encara, quan evita respondre a si els professors estan o no preparats per assumir aquest repte; continua caient i, a més, es contradiu, quan s’omple la boca amb vaguetats sobre el paper del professor a l’aula com a «director d’orquestra que ajuda els alumnes a anar adquirint aquests coneixements», sense adonar-se que el director d’orquestra coneix la partitura que els músics segueixen… en un context on dóna a entendre que els alumnes ja no han de seguir les explicacions del professor, que això ja no està de moda (de moda pedagògica).

I s’estimba, finalment, contra el fons del barranc a què ell mateix s’ha llençat quan té la gosadia d’afirmar que Catalunya ha estat capdavantera en portar l’ordinador a classe: però… que ningú li ha dit a aquest pobre home que això s’està fent a Extremadura des de fa una pila d’anys? i amb ordinadors de debò? i amb programari lliure que porta anys i panys funcionant sense cap problema? i sense que costi un cèntim a les pobres famílies que es veuen obligades a afegir una despesa més a la crisi? i amb continguts didàctics generats, sobretot, pels mateixos docents i distribuïts sota llicències lliures? que no li ho ha dit ningú?

Sincerament, després de llegir l’entrevista, m’explico moltes més coses que abans. A veure si, amb una mica de sort, el canvi de Govern té repercussions en el Departament d’Educació i hi posen algú amb més senderi. O algú amb senderi.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Ensenyament i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

5 respostes a La visió de Jaume Graells sobre el projecte EduCAT 1×1

  1. SiscoGarcia ha dit:

    Com sempre del tot d’acord amb tu, Jordi. El més greu de tot plegat és que s’ha tirat pel dret amb gent com aquesta sense coneixements tècnics… i dubto que en tingui de pedagògics, però malauradament se n’han sortit a infestar tot Catalunya amb aquest projecte i les seues perjudicials conseqüències. Espero que el canvi de govern serveixi per aturar aquest diabòlic projecte 😦

  2. Retroenllaç: Tweets that mention La visió de Jaume Graells sobre el projecte EduCAT 1×1 | No n'hi ha dos iguals -- Topsy.com

  3. Manoli Martin ha dit:

    Molt bo… com es nota que està al altre costat… Des de casa les coses no son tan clares, ens hem de conformar amb lo que ens diuen, lleguim, o ens informen per la tele… Gracies per compartir-ho amb nosaltres. I tant de bó algun dia poguem canviar-ho.

  4. Retroenllaç: La visión de Jaume Graells sobre el projecto EduCAT 1×1 | No hay dos iguales [CAT]

  5. TEDINET ha dit:

    Crec que no explica que a les escoles on mig funciona aquest projecte és perquè hi ha persones, que sense el suport de l’Administració, han cregut en el projecte (o no) i han posat de la seva part per tal que les coses tirin endavant, almenys, amb uns mínims. El problema està en aquelles escoles on no hi ha aquesta implicació i una falta de coneixements, és un veritable desastre…

    El professorat està sol i desmotivat davant aquest projecte que supera no només la comunitat educativa ; també les empreses que donem suport informàtic, i vénen a nosaltres com dient, escolta’m tinc tot això (equips, una pila de línies adsl, punts d’accés) i no sé que fer, això em supera.

    En alguna escola, hem hagut de tirar pel dret perquè la Linkat no funcionava i hem plataformat els equips amb Ubuntu. I després de deixar-la a punt pels alumnes, ens canviem el maquinari…

    Salutacions

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s