Eleccions al Parlament de Catalunya: Facebook i vots

Havia començat a reflexionar sobre el paper representat per Pirates de Catalunya a les eleccions al Parlament que acabem de celebrar i, mentre tractava d’interpretar-ne els resultats, m’he fixat en la relació entre els simpatitzants a Facebook i els vots finalment obtinguts. Al final, m’ha semblat tan curiós que he preferit centrar-me d’aquest altre tema.

Des que part de l’èxit electoral de l’avui president Obama a les eleccions americanes es va atribuir al bon ús de les xarxes socials, els analistes han teoritzat sobre com canviarien, en el futur, les campanyes electorals. Aquí, vist l’analfabetisme informàtic que demostren dia a dia els nostres líders polítics, poca cosa ha canviat; això sí, als llocs web dels partits i als blocs d’alguns candidats, s’hi han afegit tímidament, molt tímidament, les xarxes socials, entre les quals destaca la popular Facebook.

Tenint en compte el pressupost testimonial de Pirates de Catalunya, vam optar per tractar d’extreure el màxim partit dels recursos gratuïts que ofereix la xarxa, i ara tocaria examinar si ho hem sabut fer millor que els nostres adversaris, o si n’havíem sobrevalorat l’eficàcia.

Els partits guanyadors i l’estrany cas de SI

Comencem per fer una ullada als set partits que han obtingut representació parlamentària; comparem els vots efectivament aconseguits amb els simpatitzants que presenten al Facebook (amb data d’avui, 6 de desembre: per al pròxim procés electoral, obtindrem les dades del dia de les eleccions); calculem el percentatge de simpatitzants al FB sobre els vots obtinguts, així com la quantitat de vots obtinguts per cada simpatitzant al FB.

Formació Vots Simpatitzants
a Facebook
% votants que
simptatitzen
pel FB
Vots per
simpatitzant
a FB
CiU 1.198.010 3.939 0,33 304,65
PSC-PSOE 570.361 7.300 1,38 72,60
P.P. 384.019 4.657 1,21 82,46
ICV-EUiA 229.985 1.304 0,57 176,38
ERC 218.046 4.241 1,95 51,40
SI 102.197 15.786 15,48 6,46
Ciudadanos 105.827 3.304 3,12 32,08

La primera cosa que em crida l’atenció és la quantitat de simpatitzants que presenta SI: el doble que el PSC, més del triple que el PP o que ERC. Tenint en compte, a diferència de les altres tres formacions, SI només compta amb uns pocs mesos d’existència, la data resulta sorprenent. Centrem la comparació amb ERC, que presenta més afinitats ideològiques.

Es podria pensar que SI ha fet una gran campanya a Internet, cosa que li hauria permès assolir tan gran xifra de simpatitzants a FB. Tanmateix, si fem recerques senzilles a Google sobre aquestes formacions, resulta que «solidaritat catalana per la independència» obté 477.000 resultats, mentre que «esquerra republicana de catalunya» n’obté 430.000.000, és a dir, de l’ordre de mil voltes més.

Però, com he dit abans, ERC té una trajectòria històrica molt superior a la de SI: què passa si reduïm la cerca al darrer mes, per tal de centrar-nos en la campanya? Bé, doncs, llavors, les coses canvien: «solidaritat catalana per la independència» obté 383.000 resultats, mentre que «esquerra republicana de catalunya» es queda en 175.000, menys de la meitat.

Ara bé, aquesta diferència és suficient per justificar el creixement del SI en simpatitzants al FB? Fem una prova més i observem que el resultat de la cerca de «ciudadanos de cataluña» per al darrer mes arriba als 687.000 resultats, gairebé el doble que els que obteníem per a SI; tanmateix, C’s, que obté quatre mil vots més que SI, només obté 3.304 simpatitzants, la cinquena part que aquells: hi ha, doncs, una diferència enorme (sospitosa) entre vots i simpatitzants per a cada partit en una relació de 5 a 1.

Vistes les dades en conjunt, sembla que el resultat al FB de SI és anòmal, dins d’aquest grup de partits: o bé ho han fet d’una manera extraordinàriament eficaç (ehem), o bé han falsificat simpatitzants a mansalva (simpatitzats que es repeteixen sota altres identificadors, simpatitzants de llocs exòtics del planeta). Però això escapa a les meves capacitats d’investigació.

La segona divisió

Comparar Pirates de Catalunya amb partits amb una trajectòria d’anys o de dècades, amb representació prèvia al Parlament, amb milers d’afiliats, amb una estructura que arriba a tot el territori català, amb una ideologia ja coneguda, amb un pressupost de centenars de milers d’euros (o de milions d’euros), amb personatges de gran popularitat en els seves files, amb accés fàcil als mitjans de comunicació majoritaris, no tindria sentit. El fet d’haver aconseguit el reconeixement legal el mateix dia que s’aprovava el decret de convocatòria de les eleccions és suficientment descriptiu de les condicions de treball que hem hagut de superar. Fem, doncs, una ullada als partits que han obtingut resultats similars.

Formació Vots Facebook % votants que
simpatitzen
pel FB
Vots per
simpatitzant
a FB
PACMA 13858
DES
DE BAIX
7169 1.713 23,89 4,19
CORI 6982 372 5,33 18,77
PIRATA.CAT 6489 6.006 92,56 1,08
UPyD 5293
PDLPEA 3198 110 3,44 29,07
PCPC 2942

Crida l’atenció, aquí, la gran diversitat davant la xarxa: tres partits no tenen (jo no l’he sabut trobar) FB específic per a Catalunya; dos formacions (CORI i PDLPEA) mostren un comportament molt similar a la major part dels partits tradicionals; els altres dos (DES DE BAIX i PIRATA.CAT) mereixen un comentari a part.

En efecte, si considerem que la feisbucificació (percentatge de votants que manifesten l’adesió a través de FB) sol oscilar entre el 0’3 i el 5%, DES DE BAIX i PIRATA.CAT arriben al 23 i al 92% respectivament. A diferència d’altres formacions, l’escassa capacitat econòmica d’aquestes dues fa impossible plantejar-nos que hagin comprat blocaires, trolls i feisbuquers professionals. Sembla, més bé, que hagin centrat llurs campanyes en Internet davant la impossibilitat d’empaperar els carrers amb cartells electorals, de manera que han arribat molt poc al carrer. DES DE BAIX, però, que va néixer el 10 de setembre, comptava amb l’avantatge de procedir de la fusió de diverses organitzacions preexistents, que han aportat experiència, capacitat d’organtizació i, sobretot, una base inicial de votants.

Finalment, de Pirates de Catalunya podem dir que gairebé no ha anat més enllà del seu impacte a FB. D’una banda, sense recursos econòmics i totalment bandejats dels mitjans de comunicació tradicionals, ho hem tingut molt difícil per donar-nos a conèixer; d’un altra, cal reconèixer que esperàvem obtenir millors resultats de les nostres estratègies de comunicació a la xarxa. I també aquí caben dues lectures: o bé vam ser massa optimistes, o bé no ho fam saber fer prou bé.

Personalment, opino que hem estat massa optimistes, i que potser la societat catalana no està tan informatitzada com pensàvem. De tota manera, les relacions entre política i xarxes socials són, encara, matèria poc estudiada, i no crec que la resta de partits ho hagin fet millor (deixant de banda el sospitós cas de SI).

Tanmateix, i si considerem els resultats per si mateixos, el creixement de simpatitzants per a PIRATA.CAT continua essent espectacular, ja que hem aconseguit ser la tercera força política catalana en Facebook sense més recursos que un programa diferent i l’entusiasme dels nostres afiliats i simpatitzants. Ara, el repte està en arribar al carrer.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Eleccions al Parlament català 2010 i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s