Adelante, hombre del seiscientos

Dilluns vinent, 7 de març, començarà a aplicar-se el límit de velocitat a 110 Km/h a autopistes i autovies. Segons el ministre Rubalcaba, això suposarà un estalvi en el consum de combustible a nivell estatal. L’objectiu a aconseguir, n’estic segur, a tothom li sembla bé; que la mesura sigui apropiada a aquesta finalitat, no està tan clar.

El consum mínim de combustible d’un vehicle depèn de molts factors; un d’ells, és clar, és la velocitat. Però n’hi ha d’altres: bon estat de conservació, càrrega adequada, circular amb les finestretes tancades i sense afegits externs que en modifiquin l’aerodinàmica.

Pel que fa a la velocitat, cada model és un món: els fabricants saben que no és el mateix una furgoneta (dièsel) que un turisme (gasolina), amb el resultat que n’hi ha que obtenen el consum mínim a 90 Km/h, d’altres a 110 Km/h, i d’altres, encara, a 130 Km/h. El ministre, però, ha optat per una òptica de «cafè per tothom» i s’ha quedat tan ample. No perdrem el temps parlant sobre els arguments que hi aporta: el que estalviaran uns vehicles per a la velocitat que toca, ho cremaran uns altres per anar a la que no toca, essent la mateixa!

Tinc clares, però, quatre coses. La primera és que jo sí que estalviaré. Dilluns m’espera un viatge de 300 Km i, a diferència del que solia fer en aquests casos, aniré per carretera, no pas per autopista: no estic disposat a deixar-me més de 25 € en peatge per trigar deu minuts menys que per carretera.

La segona, que el meu cotxe consumirà més gasolina en aquest trajecte. Però, com que no arribarà als 25 € en combustible, em sortirà a compte i, en conjunt, estalviaré.

La tercera, que no seré l’únic que es farà aquest raonament, molts altres conductors faran el mateix i la finalitat que es marcava el Ministeri no s’aconseguirà, sinó que l’efecte serà justament el contrari: el consum de combustible augmentarà. Després, ja s’encarregaran de maquillar les estadístiques i de dir que la mesura ha estat un èxit; total, el públic no tindrà els mecanismes per comprovar-ho.

I la quarta, que l’efecte «carretera nacional» es notarà només en els territoris on les autopistes funcionen, encara, amb peatge. Com Catalunya. De manera que serà a Catalunya on molts conductors optarem per la carretera i ens estalviarem l’autopista; serà a Catalunya on més augmentarà el consum de combustible; serà a Catalunya on, com sempre, pagarem la factura d’Espanya. Com en els temps del 600.

Un motiu més per no votar-los.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Maniobres polítiques, NoLesVotes. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s